Het spel ‘Escape from Colditz’, gebaseerd op het beruchte Duitse krijgsgevangenenkamp, ​​was op het hoogtepunt in de jaren zeventig even populair als Monopoly, maar de productie stopte in 1983. Destijds werd het strategische spel geproduceerd naar aanleiding van de veelgeprezen BBC tv-serie ‘Colditz’.

Oorspronkelijk werd het spel in 1973 geproduceerd en ontworpen door Majoor Pat Reid, de man die de gebeurtenissen van het spel heeft meegemaakt, en schrijver Brian Degas, de schrijver die een tv-serie over Pat Reid heeft gemaakt. Het bordspel was redelijk innovatief, met coöperatieve en asymmetrische gameplay – een zeldzaamheid in die tijd. Escape from Colditz is een roll and move-stijlspel met wat kaartteksten waar je ofwel een gevangene bent die probeert te ontsnappen, of een bewaker die ze probeert binnen te houden.

Osprey Games

Het populair bordspel Escape from Colditz maakte in 2016, na meer dan 30 jaar uit productie geweest te zijn, een comeback. Escape from Colditz wordt vaak aangeprezen als het grootste bordspel in de Britse geschiedenis, dus toen Osprey Games de kans kreeg om het te publiceren, waagden ze die kans. Er is nu een luxe editie van het bordspel gelanceerd nadat Osprey Games Brian Degas – die de iconische BBC TV-serie schreef – benaderde om toestemming te krijgen om het te produceren.

In oktober 2016, 75 jaar na de gebeurtenissen in de game, heeft Osprey Games de 75e jubileumeditie uitgebracht met een geheel nieuwe look geïllustreerd door Peter Dennis, die Brass en A Few Acres of Snow illustreerde, en extra houten stukjes die replica’s zijn van artefacten uit Brian’s verzameling over Majoor Pat Reid.

Duncan Molloy, Osprey Games Developer, zei: “Een van mijn belangrijkste doelen sinds ik bij Osprey Games kwam, was om deze game weer in druk te brengen. Het is niet alleen een iconisch stukje game-ontwerp, maar een belangrijke toetssteen in de geschiedenis van Britse spellen en speelgoed. Ik heb nauw samengewerkt met de oorspronkelijke ontwerper, Brian Degas, om ervoor te zorgen dat dit de definitieve versie van de game is”.

Philip Smith, Osprey Games Manager, voegde toe: “Osprey Publishing maakt al vier decennia hoogwaardige geïllustreerde militaire geschiedenisboeken. De kans om al die expertise te benutten voor een van de meest geliefde en meest gerespecteerde bordspellen met een militair thema is een te goede kans om niet te missen”.

Osprey-woordvoerder James McCullough zei: “Escape from Colditz was een klassiek, enorm verkoopspel in zijn tijd en een van de beste bordspellen in Groot-Brittannië. Het was enorm en een jaar lang werd het Monopoly in Groot-Brittannië overtroffen. Een reden waarom het zo populair was, is dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Majoor Reid gebruikte zijn ervaring en wat hij deed om te ontsnappen om het spel te helpen bedenken. Jongere mensen zijn misschien een beetje op hun hoede voor de cover omdat het er nogal intimiderend uitziet. Maar we hopen dat deze nieuwe editie zowel een nieuwe generatie zal inspireren als oude fans in staat zal stellen een bordspel klassieker opnieuw te bezoeken.”

Het Spel

Het spel – welke een zorgvuldige planning en stalen zenuwen vereist – is ontworpen door Brian Degas en wijlen Majoor Pat Reid, OBE, een van de weinige krijgsgevangenen die uit het Colditz-kasteel ontsnapten. Majoor Pat Reid was een Britse legerofficier en krijgsgevangene tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Gevangengenomen in het beruchte Colditz-kasteel tijdens de Tweede Wereldoorlog, moesten geallieerde krijgsgevangenen hun vindingrijkheid, geduld en ervaring gebruiken om hun ontsnapping uit de hoge muren en rondsnuffelende Duitse veiligheidsagenten te plannen. Dit spel brengt hun inspanningen tot leven.

Net als bij de 1973-versie doet Osprey’s gerestaureerde Escape from Colditz fantastisch werk door de geschiedenis en het realisme van de game te benadrukken, evenals het thema van de Tweede Wereldoorlog. De binnenkant van de doos bevat een paragraaf met details over de ontberingen van de gevangenen in Colditz en het werk van het Rode Kruis om hen in leven te houden door bezorging van voedselpakketten. Hieraan gekoppeld is een replica Britse Rode Kruis-doos waarin de houten speelstukken (in acht verschillende kleuren om de verschillende nationaliteiten van gevangen krijgsgevangenen te vertegenwoordigen) worden opgeslagen, die netjes in de verpakking past. Decks van liefdevol geïllustreerde kaarten voor de ontsnappende geallieerden en Duitse beveiligingsofficier (de eerste editie van het spel bevatte nazi-swastika’s, die later werden vervangen door een keizerlijke adelaar) in een poging ze te stoppen zijn verpakt in kartonnen hoezen van vergelijkbare kwaliteit. Voor extra sfeervolle smaak zijn replica’s van objecten uit de gevangenis inbegrepen, zoals een voorpagina van een Duitse krant die de ontsnapping aankondigt, en een geschiedenisboekje van 32 pagina’s. Er is zelfs een geheime handgetekende kaart verborgen in de doos – als je die kunt vinden.

Het belangrijkste tweevoudige speelbord biedt je een panoramisch uitzicht op het kasteel, waardoor de krijgsgevangenen hun ontsnapping kunnen plannen en de veiligheidsagenten kunnen proberen hun voornemen op vrijheid een stap voor te blijven. De pionnen van de krijgsgevangene en de beveiligingsofficier zijn mooi afgewerkt; gemaakt van massief, gelakt hout. Twee houten dobbelstenen maken een pionbeweging over het bord mogelijk met cirkelvormige afstand.

Een mooi detail zijn de replica’s van gevangene-artikelen: gameplay-kaarten zijn ingesloten in een authentiek Rode Kruis-pakket en je kunt meer informatie vinden over Pat Reid’s tijd bij Colditz door een boekje te lezen dat lijkt op de documentatie van gevangenen. Speelkaarten bevatten ook historische feiten. Regels zijn te vinden in een A4-instructieboekje / ontsnappingshandleiding van vier pagina’s, getiteld “To all Prisoners of War!”, Die je verder onderdompelt in het historische karakter van het spel. Vertederend waren aanvullende regels toegevoegd aan stukjes papier met dank aan een typemachine uit 1973!

Escape from Colditz spelen

Er moet gespeeld worden tussen twee tot zes personen. Het doel is eenvoudig; om te ontsnappen of om het te voorkomen. Eén speler moet de rol van beveiligingsfunctionaris op zich nemen, terwijl alle andere spelers een geallieerde nationaliteit kiezen, waarvan er vijf zijn om uit te kiezen. Om in de buitenwereld te overleven, moet je een persoonlijke civiele ontsnappingsset verzamelen, waarvan componenten worden opgehaald in kamers in het kasteel.

Met behulp van gameplay-kaarten en een dobbelsteen moet elke gevangene rond het bord reizen en een ‘ontsnappingsset’ verzamelen met een vermomming, voedsel en een kompas voordat hij probeert Colditz te ontsnappen. De juiste tools om uit te breken zijn ook nodig; touw, kniptang, sleutels en Duitse passen worden op dezelfde manier verzameld. Dobbelstenen rollen bepalen hoe ver een pion kan bewegen, maar als je een 3, 7 of 11 gooit, pak je ook een actiekaart. Dit kan jouw bod op vrijheid helpen als je een krijgsgevangene bent of helpen ontsnappen voorkomen als u de beveiligingsbeambte bent.

De Duitse bewakers moeten de ontsnapte vluchtelingen zien te stoppen en als ze betrapt worden op het overtreden van de kampregels worden ze in eenzaamheid geplaatst. Spelers moeten een strategie gebruiken waarbij ze vaak sommige van hun PoW-pionnen opofferen om de bewakers af te leiden zodat een ander kan ontsnappen.

Deze editie van Escape from Colditz bevat eigenlijk andere regels dan die oorspronkelijk zijn bedacht door Reid en co-maker Brian Degas, waarbij de gerandomiseerde ‘Do or Die’-kaarten zijn weggenomen die met onbekende gevolgen kunnen worden omgedraaid in een laatste poging om te ontsnappen in een enkele draai of letterlijk sterven terwijl je probeert. De kaarten zijn opgenomen als onderdeel van de set, met de originele instructies achter in het rulebook afgedrukt.

Hieronder worden de regels in het Engels uitgelegd: